Informujemy o możliwości wnioskowania o wsparcie finansowe w ramach nowego programu rządowego „Cyfrowy uczeń”. Program opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli przez wykorzystywanie w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami.
Program ma również wesprzeć szkoły w personalizacji wyposażenia, które otrzymały w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” KPO (pracownie STEM i AI). Program ma również wspierać placówki oraz placówki prowadzone przez ministrów właściwych. Pozwoli to na stworzenie skutecznego ekosystemu edukacji cyfrowej, o którym mowa w PCTE.
Program będzie realizowany w okresie od dnia 10 września 2025 r. do dnia 30 listopada 2029 r. i będzie obejmował cztery lata szkolne: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 i 2028/2029. Wsparcia finansowe będzie udzielane podmiotom określonym w Programie w latach 2025–2028.
Na program w latach 2025-2028 przewidziana jest łączna kwota 260 mln zł, z budżetu państwa, z czego 55 mln zł w latach 2025-2026 oraz 75 mln zł w latach 2027-2028. Program będzie finansowany w 80 % ze środków budżetu państwa i w co najmniej 20 % z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Beneficjenci Programu i terminy ubiegania się o wsparcie:
Organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego mogą składać wnioski o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w latach 2025–2028.
Organy prowadzące placówki mogą składać wnioski o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w latach 2025 i 2026 r.
Dyrektorzy placówek prowadzonych przez ministrów właściwych mogą składać wnioski o udział w Programie w 2025 r.
Organy prowadzące szkoły mogą składać wnioski o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w latach 2026–2028.
Dyrektorzy szkół prowadzonych przez właściwych ministrów oraz dyrektorzy szkół w OPREG, mogą składać wnioski o udział w Programie w latach 2026–2028.
Harmonogram Programu w roku 2025:
- dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego i placówek – do ich organów prowadzących oraz dyrektorów placówek prowadzonych przez ministrów właściwych – do tych ministrów – do 16 września br.;
- organy prowadzące składają wnioski ze szkół do wojewodów – do 19 września br.;
- kwalifikacja wniosków przez wojewodów – do 25 września br.;
- przekazanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych – do końca października 2025 r.
Kwota wsparcia finansowego:
Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, jest uzależniona od liczby dzieci w tej placówce i wynosi w przypadku placówki liczącej:
1. nie więcej niż 100 dzieci | 15 000 zł; |
2. od 101 do 200 dzieci | 30 000 zł; |
3. więcej niż 200 dzieci | 45 000 zł. |
Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać w odniesieniu do danej szkoły podstawowej lub szkoły w ORPEG jest uzależniona od liczby uczniów w tej szkole i wynosi w przypadku szkoły podstawowej lub szkoły w ORPEG liczącej:
1. nie więcej niż 100 uczniów | 30 000 zł; |
2. od 101 do 300 uczniów | 45 000 zł; |
3. od 301 do 600 uczniów | 60 000 zł; |
4. od 601 do 1000 uczniów | 75 000 zł; |
5. więcej niż 1000 uczniów | 100 000 zł. |
Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać w odniesieniu do danej szkoły ponadpodstawowej, jest uzależniona od liczby uczniów w tej szkole i wynosi w przypadku szkoły liczącej:
1. nie więcej niż 100 uczniów | 30 000 zł; |
2. od 101 do 300 uczniów | 45 000 zł; |
3. od 301 do 600 uczniów | 60 000 zł; |
4. od 601 do 1000 uczniów | 75 000 zł; |
5. więcej niż 1000 uczniów | 100 000 zł. |
Maksymalna kwota wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki lub placówki prowadzonej przez ministra właściwego wynosi 75 000 zł.
Do wkładu własnego organów prowadzących zalicza się:
- wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w § 3 ust. 1–3 objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie;
- wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych lub narzędzi z zakresu nowoczesnych technologii, wykorzystywanych jako pomoce dydaktyczne, zakupionych w roku złożenia wniosku o udział w Programie, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.
Zachęcamy do bieżącego śledzenia strony internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim.